Wat is de beste burn-out behandeling?

Wat is de beste burn-out behandeling?

mei 26, 2021 0 Door josspoma

Langdurige uitputting of een burn-out komt steeds vaker voor en wordt vooral veroorzaakt door emotionele overbelasting. Je hebt weinig energie, leeft constant onder stress en bent overspannen. Constant vermoeid zijn, betekent niet dat je een burn-out hebt. Vermoeidheid is vaak van korte duur en het resultaat van recentelijke gebeurtenissen. Bij uitputting verlegde je te lang je grenzen. Chronische vermoeidheid wordt gezien als een belangrijk teken van een dreigende burn-out. Maar wat is nu de beste burn- out behandeling Rotterdam?

Niet altijd werkgerelateerd

Burn-out is lang niet altijd het gevolg van werkgerelateerde problemen. Langdurige emotionele overbelasting en stress kunnen tot een burn-out leiden, maar perfectionisten lopen het grootste risico. Een burn- out komt vooral voor in specifieke sectoren zoals het onderwijs, de zorg en in de zakelijke dienstverlening. Hoe hoger je opleiding, hoe groter de kans op een  burn- out. Bovendien zijn vrouwen veel meer vatbaar dan mannen.

De beste behandeling van een burn-out

Je zal het wellicht niet verwachten maar wat je elke dag eet, heeft een grotere impact op een burn-out dan je denkt. Je kunt een burn-out voorkomen met een gezond en natuurlijk voedingspatroon met veel verse groenten en fruit, niet bewerkte noten, zaden en pitten, vette vis, kip, kalkoen en eieren. Gebruik zo weinig mogelijk koffie, thee en andere cafeïnerijke dranken zoals frisdranken, alcohol, toegevoegde suiker, ongezonde vetten, bananen en citrusvruchten.

Andere voorzorgsmaatregelen tegen een opkomende burn- out

  • Neem voldoende ontspanning en slaap
  • Beweeg meer. Een half uurtje per dag wandelen, joggen of fietsen volstaat. Zelfs bij slecht weer en tijdens de winter
  • Kies voor homeopathische kruidengeneesmiddelen zoals braaknoot, foliumzuur, Helenius, colloïdaal goud, kaliumfosfaat, sepia, lavendel, valeriaan, hop of citroenmelisse

Burn- out therapie

Je kunt dus zelf veel doen voor het verzachten van de vervelende symptomen van een burn- out. Deze veel voorkomende aandoening in je eentje behandelen lukt echter niet. Zoe hulp van een therapeut, bij voorkeur een psycholoog. Die kan verschillende therapieën inzetten bij het behandelen van een burn-out zoals cognitieve gedragstherapie, oplossingsgerichte therapie, hartcoherentie en mindfulness.